Rezolucija A.751(18)

usvojena 4. studenog 1993.

 

 

Privremeni standardi upravljivosti broda

 

 

SKUPŠTINA (Međunarodne organizacije za pomorstvo, IMO),

 

PODSJEĆAJUĆI na članak 15(j) Konvencije o IMO koji opisuje djelatnost Skupštine pri donošenju propisa i uputstava o sigurnosti i zaštiti u pomorstvu te kontroli zagađivanja mora brodovima,

 

PODSJEĆAJUĆI NADALJE da je Komitet za sigurnost u pomorstvu, cirkularnim pismom MSC/Circ. 380, odobrio privremena uputstva za procjenu svojstava upravljanjivosti pri projektiranju broda, kojim su vlade članice pozvane na probnu primjenu uputstava s ciljem njihove ocijenje u praktičnoj primjeni i moućnosti daljnjih unapređivanja,

 

PODSJEĆAJUĆI TAKOĐER na rezolucije A.160(ES.IV), A. 209 (VII) i A.501 (15) koje se odnose na upravljivost broda,

 

PREPOZNAVAJUĆI upravljivost broda kao važan doprinos sigurnosti plovidbe,

 

VJERUJUĆI da će razvoj i primjena standarda upravljivosti broda, naročito na velike brodove i brodove za prijevoz opasnog tereta, poboljšati sigurnost u pomorstvu te unaprijediti zaštitu pomorskog okoliša,

 

UZIMAJUĆI U OBZIR preporuke 62. sjednice Komiteta za sigurnost u pomorstvu

 

1. PRIHVAĆA Privremene standarde upravljivosti broda, dane u prilogu Rezolucije

 

2. PREPORUĆA  vladama da obvezuju odgovorne za projektiranje, rekonstrukcije i održavanje brodova u eksploataciji na primjenu standarda,

 

3. POZIVA vlade da sakupljaju informacije dobivene primjenom Standarda i obavijeste Organizaciju o tome,

 

4. ZAHTJEVA od Komiteta za sigurnost u pomorstvu da, na temelju prikupljenih informacija i podataka, stalno prati i kritički ocjenjuje Standarde,

 

5.    OVLAŠĆUJE  Komitet za sigurnost u pomorstvu da dopunjuje Standarde kad je to potrebno.

 

 

Privremeni standardi upravljivosti broda

 

 

1        NAČELA

 

1.1     Standarde treba upotrebljavati s ciljem poboljšanja upravljivosti broda i izbjegavanja gradnje brodova koji ne zadovoljavaju postavljene kriterije.

 

1.2     Standardi sadržani u ovom dokumentu podrazumijevanju da se upravljivost broda može ocijeniti pomoću karakteristika manevara u pokusima upravljivosti. Za pokazivanje udovoljavanju Standardima mogu se primjeniti slijedeća dva postupka:

 

1.2.1 Za prognozu udovoljavanju Standardima u fazi projektiranja mogu se koristiti modelska ispitivanja i/ili prognoze temeljene na matematičkim modelima. U tom slućaju, rezultati prognoze postaju pravomoćni tek po provedbi pokusa s brodom u naravi. Smatrati će se da brod udovoljava Standardima bez obzira na rezultate dobivene u naravi, osim ako ovlašteno tijelo utvrdi da je prognoza napravljena površno i/ili kada je upravljivost broda u bitnom nesuglasju sa Standardima.

 

1.2.2 Udovoljavanje Standardima može se pokazati ispitivanjem broda u naravi provedenim u skladu sa Standardom. Ako se brod nalazi u bitnom nesuglasju s Privremenim stanardima, ovlašteno tijelo može zahtjevati mjere pogoljšanja.

 

1.3     Prikazani Standardi smatraju se privremenim 5 godina od datuma usvajanja na Skupštini. Na osnovi novih informacija i podataka te tekućih istraživanja i razvoja ovi će se Standardi kao i postupci postizanja udovoljavanja Standardima nanovo razmatrati.

 

 

2        PRIMJENA

 

2.1     Standardi se primjenjuju na sve brodove dulje od 100 m izgrađene nakon 01.07.1994. neovisno o tipu kormila i propulzije. Standard se primjenjuje i na sve tankere za prijevoz kemikalija i brodove za prijevoz ukapljenog plina neovisno o njihovoj duljini.

 

2.2     Udovoljavanje Standardima treba ponovo provjeriti nakon popravka, rekonstrukcije ili modifikacije broda iz članka 2.1 ako, po mišljenju ovlaštenog tijela, promjene broda mogu utjecati na njegovu upravljivost.

 

2.3     Kad se na brodu koji izvorno ne podpada pod Standarde obavi popravak, rekonstrukcija ili modifikacija takve naravi da se, po mišljenju ovlaštenog tijela, brod može smatrati novim, tada i on treba udovoljavati Standarde. Inaće, ako popravak, rekonstrukcija i modifikacija, po mišljenju ovlaštenog tijela, može utjecati na značajke upravljivosti, treba pokazati da upravljivost broda nije pogoršana.

 

2.4     Standardi se ne primjenjuju na brze jedinice kao što je definirano u odgovarajućem Kodeksu.

 

 

3        DEFINICIJE

 

3.1     Geometrija broda

 

3.1.1 Duljina (L) je duljina broda izmjerena između okomica.

3.1.2 Srednja točka broda je točka na središnjici broda u sredini između pramčane i krmene okomice.

3.1.3 Gaz (Ta) je gaz na krmenj okomici.

3.1.4   Gaz (Tf) je gaz na pramčanj okomici.

3.1.5   Srednji gaz (Tm)

 

3.2     Standardni pokusi i odgovarajuća terminologija

 

3.2.1  Ispitna brzina broda (V) prema ovom Standardu je najmanje 90% one brzine broda koja se postiže pri 85 %  maksimalne snage stroja.

 

3.2.2  Manevar okretanja se provodi iz ustaljenog gibanja ispitnom brzinom, bez promjene kursa, otklanjanjem kormila za 35o  ili maksimalno dopustivi otklon kod ispitne brzine broda. Provode se oba manevra okretanja, lijevo i desno.

 

3.2.3 Napredovanje je udaljenost, mjerena u smjeru početnog kursa, koju srednja točka broda prevali od trenutka naredbe kormilu do trenutka promjene kursa za 90o. 

 

3.2.4 Taktički promjer je udaljenost, mjerena okomito na pravac početnog kursa, koju srednja točka broda prevali od trenutka naredbe kormilu do trenutka promjene kursa 180o.

 

3.2.5 Z-manevar se provodi naizmjeničnim otklanjanjem kormila na zadanu vrijednost desno/lijevo u trenutku odstupanja kursa od početnog za zadanu vrijednost desno/lijevo.

 

3.2.6 Z-10o/10o manevar se provodi naizmjeničnim otklanjanjem kormila za 10o na obje strane u trenutku odstupanja kursa od početnog za 10o, kako slijedi (opisan je manevar s prvim izvršenjem u desno):

 

3.2.6.1   Iz ustaljenog pravocrtnog gibanja kormilo se zakreće na 10o desno (prvo izvršenje).

 

3.2.6.2   U trenutku promjene kursa za 10o desno kormilo se okreće na 10o na lijevo. (drugo izvršenje)

 

3.2.6.3   Nakon prebacivanja kormila brod još neko vrijeme kruži u desno, ali sa sve manjom kutnom brzinom. Kao odziv kormilu, brod mora prekinuti kruženje u desno i početi kružiti lijevo. Prilikom kruženja u lijevo brod presjeca početni kurs i u trenutku kad dosegne promjena kursa od 10o na drugu stranu, kormilo se opet prekreće na 10o desno. (treće izvršenje)

 

3.2.7  Prvi premašaj kursa je promjena kursa od trenutka drugog izvršenja do trenutka prekida kruženja.

 

3.2.8      Drugi premašaj kursa je promjena kursa od trenutka trećeg izvršenja do trenutka slijedećeg prekida kruženja.

 

3.2.9 Z-20o/20o se provodi postupkom iz 3.2.6 korištenjem 20o za otklon kormila i 20o za promjenu kursa umjesto 10o za otklon kormila i 10o za promjenu kursa, redoslijedno.

 

3.2.10    Manevrom zaustavljanja svom snagom krmom se određuje doplov broda od trenutka naredbe stroju do trenutka zaustavljanja broda u vodi.

 

3.2.11    Doplov je duljina putanje srednje točke broda, mjerena od trenutka naredbe stroju do trenutka zaustavljanja broda u vodi.

 

 

4        STANDARDI

 

4.1     Standardni manevri se trebaju provoditi bez upotrebe upravljačkih pomagala koja nisu stalno dostupna ili spremna u normalnoj eksploataciji broda.

 

4.2     Uvjeti primjene standarda 

 

Ispitivanja koja služe za ocjenu upravljivosti broda trebaju se provesti na obje strane broda uz uvjete:

 

4.2.1    duboke, neograničene vode;

4.2.2    mirnog okoliša;

4.2.3    na punom gazu i ravnoj kobilici;

4.2.4    pri ustaljenoj pravocrtnoj pokusnoj brzini.

 

4.3     Kriteriji

 

Upravljivost broda se smatra zadovoljavajućom ako su zadovoljeni slijedeći kriteriji:

 

4.3.1 Okretljivost

 

U manevru okretanja, napredovanje ne smije biti veće od 4.5 dužine broda, a taktički promjer ne smije biti veći od 5 dužina broda.

 

4.3.2 Početna okretljivost

 

Primjenom otklona kormila od 10o lijevo/desno, od trenutka naredbe do trenutka promjene kursa za 10o, brod ne smije prevaliti put dulji od 2.5 duljine broda.

 

4.3.3 Sposobnost prekida pruženja i držanja kursa

 

4.3.3.1   Veličina prvog premašaja kursa u Z-10o/10o manevru ne smije prijeći:

10o,                ako je L / V < 10 sekundi;

20o,                ako je L / V ³ 30 sekundi;

(5o +1o/2 (L / V))  ako je 10 £ L / V < 30 sekundi,

gdje su L i V izraženi u m i m/s, redoslijedno.

 

4.3.3.2      Veličina drugog premašaja kursa u Z-10o/10o manevru ne smije prijeći gore navedene vrijednosti kriterija za 1. prebačaj za više od 15o.

 

4.3.3.3      Veličina prvog premašaja kursa u Z-20o/20o manevru ne smije prijeći  25o.

 

4.3.4 Zaustavljivost

 

Doplov broda u manevru zaustavljanja svom snagom krmom ne smije prijeći 15 dužina broda. Ipak, ovlašteno tijelo može ovu veličinu promjeniti kada se pokaže da nije primjenjiva na brodove velikih istisnina.

 

 

5        DODATNA RAZMATRANJA

 

5.1     U slučaju da su pokusi provedeni u uvjetima drugačijim od onih navedenih u 4.2.3, potrebne  ispravke treba provesti u skladu s uputama u objašnjenjima Standarda upravljivosti što ih je razvila Organizacija.

 

5.2     Kada standardni pokusi upravljivosti ukažu na dinamičku nestabilnost, za utvrživanje stupnja nestabilnosti mogu se provesti dodatni pokusi. Upute za ove pokuse, kao što su spiralni pokus ili pokus izvlačenja, uključene su u objašnjenjima Standarda upravljivosti što ih je razvila Organizacija.