4.6 Linearni model hidrodinamičkih sila na trup
Za
potrebe proračuna osnovnih svojstava kormilarenja po formulama iz poglavlja 4.3
i kontrole dinamičke stabilnosti broda prema formulama iz poglavlja 4.4, uvode
se pretpostavke u skladu s linearnom teorijom upravljivosti broda:
1.
zanemaruje
se utjecaj uzdužnog na poprečna gibanja broda (x-komponenta jednadžbi gibanja)
2.
zanemaruje se promjena uzdužne komponente brzine
broda ()
3.
zanemaruje se promjena brzine vrtnje propelera (),
nakon čega se hidrodinamičke sile mogu napisati u
obliku:
(4.30)
Iskustvo pokazuje da se eksperimentalni podaci
mjerenja sila na trup broda mogu dovoljno točno matematički opisati pomoću
slijedećih nelinearnih funkcija:
(4.31)
(4.32)
Zadržimo li u gornjim jednadžbama, u skladu s
linearnom teorijom, samo članove uz , za silu na trup broda dobivaju se slijedeći
linearizirani izrazi:
(4.33)
Proračun kriterija za ocjenu upravljivosti broda
po linearnoj teoriji provodi se samo u najranijim fazama projektiranja broda,
obično pri izboru glavnih dimenzija broda L, B, T, CB. Za tu svrhu
moraju se koristiti teorijsko-empirijski
izrazi za hidrodinamičke značajke trupa i to ili za direktan proračun
koeficijenata sila ili za korekciju koeficijenata dobivenih prema prototipu
broda. Primjer poluempirijskih izraza za brod na ravnom gazu, prema Clarkeu,
prikazan je u slijedećoj tablici.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|