2.3 Hidrodinamičke sile u sustavu
brod-trup-vijak
Sve metode numeričke prognoze svojstava
upravljivosti broda pretpostavljaju da su hidrodinamičke značajke broda poznate
ulazne veličine. Hidrodinamičke sile koje djeluju u sustavu trup-vijak-kormilo,
na žalost, još uvijek nije moguće modelirati i računati samo primjenom
postojećih teorijskih znanja brodske hidrodinamike. Rezultati proračuna po
današnjim čisto teorijskim modelima nisu upotrebljivi za praktičnu primjenu.
Pouzdani podaci o hidrodinamičkim svojstvima nekog
broda dobivaju se jedino ispitivanem modela tog broda u hidrodinamičkim
laboratorijima (bazenima). Modelska ispitivanja imaju zadatak odrediti ovisnost
ukupne hidrodinamičke sile na brod o parametrima gibanja sustava
trup-vijak-kormilo:
(4.28)
Provedba
eksperimenta s ovako puno uplivnih parametara je praktično neizvediva. Zbog
toga se sustav (4.28) mora prilagoditi mogućnostima opreme hidrodinamičkih
laboratorija i izabranoj tehnici modelskih ispitivanja.
Ako
se za određivanje hidrodinamičkih sila izabere kombinacija
·
pokusa
slobodnih vožnji i
·
pokusa sa vođenim modelom
što je standardni postupak Brodarskog instituta u Zagrebu,
hidrodinamičke sile se dalje rasčlanjuju na komponente, kako slijedi:
(4.29)
Indeks H označava hidrodinamičke koje se na brod prenose
preko njegova trupa, a sastoji se od:
·
HI hidrodinamičke
inercijalne sile na goli trup broda u ubrzanom kruženju,
·
HS kvazistacionarne
hidrodinamičke sile na goli trup broda u stacionarnom kruženju,
·
HP propelerom inducirane sile na trup broda u
stacionarnom kruženju i
·
HR kormilom inducirane sile na trup broda u stacionarnom
kruženju.
Indeksom
P označene su hidrodinamičke sile koje se na
brod prenose preko osovine propelera, a
indeksom
R hidrodinamičke sile koje se pojavljuju na
listu kormila i na brod prenose preko osovine kormila.
2.3.1 Sile na kormilu i vijku
Brodsko
kormilo se može razmatrati kroz teoriju krila malog izduženja. Po toj teoriji,
ukupna hidrodinamička sila FR,
na kormilu površine AR,
koje se nalazi u struji vode brzine VR,
pod kutem a, može se rastaviti na dvije
mođusobno okomite komponente: silu
otpora u smjeru brzine pritjecanja vode na kormilo FD i silu
dinamičkog uzgona okomita na smjer brzine pritjecanja vode na kormilo FL. Prema teoriji krila
vitkog izduženja sila otpora i uzgona mogu se prikazati pomoću koeficijenata
otpora CD i CL , redoslijedno, na
slijedeći način:
(4.34)
Koeficijenti
uzgona i otpora kormila određuju se eksperimentalno provedbom pokusa slobodne
vožnje kormila.
Ukupna
hidrodinamička sila na kormilu FR transformira se iz strujnog u brodski koordinatni sustav, vidi
sl. 4.1, primjenom slijedećih jednadžbi:
(4.35)
sl. 4.1 Hidrodinamička
sila na kormilu
Na sl.1 je prikazano je kormilo, okrenuto za
pozitivan kut . Kormilo se nalazi u struji vode brzine koja
nailazi pod pozitivnim kutem pristujavanja u odnosu
na uzdužnicu broda (os x). Kut dostrujavanja vode na kormilo jednak je kutu
između vektora brzine vode i kormila i iznosi:
(4.36)
Ako se brod giba brzinom i kutnom
brzinom , brzina gibanja kormila u prostoru (vidi sl. 2)
bit će:
(4.37)
sl. 2 Vektor brzine gibanja kormila
Budući da se kormilo nalazi iza trupa i u mlazu
propelera, vektor brzine pritjecanja vode na kormilo nije jednak vektoru brzine
gibanja kormila. Korekcije za utjecaj trupa i propelera mogu se provesti na
slijedeći način:
(4.38)
gdje su komponente
brzine pritjecanja vode na kormilo iza propelera (P) i trupa (H) broda, a
računaju se po formulama:
(4.39)
U ovom izrazu su
komponente brzine pritjecanja vode na kormilo bez upliva propelera, je uzdužna
projekcija brzine pritjecanja vode na propeler iza trupa, a su
bezdimenzionalni koeficijenti (uzdužne i poprečne komponente) propelerom
inducirane brzine:
(4.40)
gdje
su:
(4.41)
parametri
gibanja kormila i propelera.
Bezdimenzionalne
veličine nazivaju se koeficijentima
sustrujanja na kormilu odnosno propeleru i određuju se eksperimentalno
modelskim ispitivanjem.
Veličine
su x-koordinate
kormila i propelera, redoslijedno. Budući da su propeler i kormilo smješteni
krmi broda to su uvijek negativne veličine.
Koeficijenti
propelerom induciranih brzina, prema impulsnoj teoriji vijka, mogu se prikazati
u obliku:
(4.42)
gdje se veličine u analizi
rezultata modelskih ispitivanja smatraju konstantama.
Koeficijent CTh
naziva se koeficijentom opterećenja vijka porivom:
(4.43)
gdje su:
T poriv
propelera
DP promjer
propelera
uPH uzdužna
komponenta brzine pritjecanja vode na propeler prema (4.40)
koeficijent
poriva vijka
koeficijent
napredovanja vijka