3.1 Pokusi slobodnih vožnji

 

U  složenom sustavu  TRUP- VIJAK- KORMILO (HULL- PROPELLER-RUDDER) HPR  prva grupa ispitivanja se odnosi na svaki od podsustava pa imamo:

 

a) za trup:  POKUS OTPORA  MODELA

 

Ulazni parametar ovog pokusa je  u, brzina kolica koja vuku model. Za odre|eni raspon brzina mjeri se sila otpora RTM= - XH

Za proračun se koristi Froude- ova metoda

 

                        CTM = CFM + CRM                 , za FnM=FnS

                        CTM= RTM / o.5 ru2SM           , SM....oplakana površina modela

                        CFM= 0.075/(log RnM - 2)2  , (ITTC 57)

                        CRM = CTM - CFM

 

Izlazni rezultati se prikazuju bezdimenzionalnim dijagramima CTM = f (Fn) i  CRM = f (Fn)

 

b) za vijak:  POKUS SLOBODNE VOŽNJE VIJKA

 

Ulazni parametri ovog pokusa su  u  brzina kolica i n brzina vrtnje vijka. Mjeri se poriv vijka T  i moment Q . Rezultati se prikazuju bezdimenzionalno  dijagramima KT = f (J)

i KQ = f (J). Pored ovih dijagrama vijak se opisuje  i koeficijentom opterećenja vijka porivom  CTH= T/ o.5 ru2A0.

 

c) za kormilo: POKUS SLOBODNE VOŽNJE  KORMILA

 

Ulazni parametri su u uzdužna brzina i d  kut zakreta kormila a mjere se sile na kormilo XR, YR, te moment QR u koordinatnom sustavu kolica.Crtaju se dijagrami  uzgonske sile L= YR = f(d) te sile otpora kormila D= XR = f(d). Uzgonska sila se obično bezdimenzionira pa se dobije koeficijent uzgonske sile CL

CL=L/0.5 ru2A0  koji se obično aproksimira pravcem pa je  CL=  pravac koji dovoljno točno (za naš MM) aproksimira uzgonsku silu kormila , prema skici.

 

 

Ova pojava je dobro istražena u avioindustriji pa postoji nekoliko izraza koji vrlo dobro odre|uju taj koeficijent.

 

 

Pokusi a)  i  b) su standardni hidrodinamički pokusi.

Me|usobni utjecaj   TRUP - VIJAK dobivamo iz pokusa  VLASTITOG POGONA koji je treći standardni bazenski pokus i ne pripada u našu podjelu pokusa upravljivosti.

Ulazni parametri za ovaj pokus  su u i  n a mjeri se XD  sila tegljenja i TP sila poriva propelera. Analizom rezultata ovog pokusa dolazimo do koeficijenata wP  i t

Uzdužna komponenta brzine iza vijka

                        uPH=u (1- wP)

Logičan nastavak ovih pokusa je ispitivanje s cijelim sustavom  HPR  koji odre|uje interakciju TRUP- VIJAK - KORMILO.

Taj pokus se naziva POKUS POČETNIH SILA (Initial  force test) PPS  i pripada trećoj grupi pokusa.

Brod se tegli kao da je u vl. pogonu (nema kuta zanošenja b, nema kutne brzine r, ali ima d otklon kormila). Modelira se početni trenutak kormila tj. za koji otklon kormila brod počinje kružiti.Ulazni parametri su u, n i d   a mjere se sve sile na trupu FH (XH,YH)

sve sile na vijak FP (XP,YP) i sve sile na kormilo FR (D,L).

Uzdužna komponenta brzine cijelog sustava onda iznosi

                        uRPH = uRH  + jUuPH                            (#)

gdje je uRPH  dobijemo iz pokusa PPS.

Budući da nema pokusa  samo s trupom i kormilom  komponenta brzine uRH =u(1-wR),

gdje je wR koeficijent sustrujanja  na kormilu iza trupa, se može odrediti iz pokusa PPS uzevši da je CTH=0  tj. T=0  poništavajući time utjecaj vijka.

Komponenta brzine uPH dobivena  iz pokusa vl.pogona pa onda iz  (#) treba dobiti jU.

Varirajući CTH  dobijemo jU= f(CTH).

 

 

 

jU=

Varijacijama koeficijenata  eRP  i  kRP  provlačimo  najbolju aproksimaciju kroz dobivene točke.

Do sada opisani pokusi su isključivo s b=0  i  r=0  i daju nam sve potrebne parametre za MM.

Pokusi s b 0  i   r 0  umjesto uzd. komponente brzine u  imaju  puno su složeniji i pripadaju  drugoj i trećoj grupi pokusa.