3.1
Pokusi slobodnih vožnji
U složenom sustavu TRUP- VIJAK- KORMILO (HULL- PROPELLER-RUDDER) HPR prva grupa ispitivanja se odnosi na svaki od podsustava pa imamo:
a) za trup: POKUS OTPORA MODELA
Ulazni parametar
ovog pokusa je u, brzina kolica koja vuku model. Za odre|eni raspon brzina mjeri
se sila otpora RTM= - XH
Za proračun se
koristi Froude- ova metoda
CTM = CFM
+ CRM , za FnM=FnS
CTM= RTM / o.5 ru2SM , SM....oplakana površina modela
CFM= 0.075/(log RnM - 2)2 , (ITTC 57)
CRM = CTM - CFM
Izlazni rezultati se prikazuju bezdimenzionalnim dijagramima CTM = f (Fn) i CRM = f (Fn)
b) za vijak: POKUS SLOBODNE VOŽNJE VIJKA
Ulazni parametri ovog pokusa su u brzina kolica i n brzina vrtnje vijka. Mjeri se poriv vijka T i moment Q . Rezultati se prikazuju bezdimenzionalno dijagramima KT = f (J)
i KQ = f (J). Pored
ovih dijagrama vijak se opisuje i
koeficijentom opterećenja vijka porivom
CTH= T/ o.5 ru2A0.
c) za kormilo: POKUS SLOBODNE VOŽNJE KORMILA
Ulazni parametri su u uzdužna brzina i d kut zakreta kormila a mjere se sile na kormilo XR, YR, te moment QR u koordinatnom sustavu kolica.Crtaju se dijagrami uzgonske sile L= YR = f(d) te sile otpora kormila D= XR = f(d). Uzgonska sila se obično bezdimenzionira pa se dobije koeficijent uzgonske sile CL
CL=L/0.5 ru2A0 koji se obično aproksimira pravcem pa je CL= pravac koji dovoljno točno (za naš MM) aproksimira uzgonsku silu kormila , prema skici.
Ova pojava je dobro istražena u avioindustriji pa postoji nekoliko izraza koji vrlo dobro odre|uju taj koeficijent.
Pokusi a) i b) su standardni hidrodinamički pokusi.
Me|usobni utjecaj TRUP - VIJAK dobivamo iz pokusa VLASTITOG POGONA koji je treći standardni bazenski pokus i ne pripada u našu podjelu pokusa upravljivosti.
Ulazni parametri za ovaj
pokus su u i n a mjeri se XD sila tegljenja i TP
sila poriva propelera. Analizom rezultata ovog pokusa dolazimo do koeficijenata
wP i t
Uzdužna komponenta brzine iza vijka
uPH=u (1- wP)
Logičan nastavak ovih pokusa je ispitivanje s cijelim sustavom HPR koji odre|uje interakciju TRUP- VIJAK - KORMILO.
Taj pokus se naziva POKUS POČETNIH SILA (Initial force test) PPS i pripada trećoj grupi pokusa.
Brod se tegli kao da je u vl. pogonu (nema kuta zanošenja b, nema kutne brzine r, ali ima d otklon kormila). Modelira se početni trenutak kormila tj. za koji otklon kormila brod počinje kružiti.Ulazni parametri su u, n i d a mjere se sve sile na trupu FH (XH,YH)
sve sile na vijak FP (XP,YP) i sve sile na kormilo FR (D,L).
Uzdužna komponenta brzine cijelog sustava onda iznosi
uRPH = uRH + jUuPH (#)
gdje je uRPH dobijemo iz pokusa PPS.
Budući da nema pokusa samo s trupom i kormilom komponenta brzine uRH =u(1-wR),
gdje je wR koeficijent sustrujanja na kormilu iza trupa, se može odrediti iz pokusa PPS uzevši da je CTH=0 tj. T=0 poništavajući time utjecaj vijka.
Komponenta brzine uPH
dobivena iz pokusa vl.pogona pa onda
iz (#) treba dobiti jU.
Varirajući CTH dobijemo jU= f(CTH).
jU=
Varijacijama koeficijenata eRP i kRP provlačimo najbolju aproksimaciju kroz dobivene točke.
Do sada opisani pokusi su isključivo s b=0 i r=0 i daju nam sve potrebne parametre za MM.
Pokusi s b 0 i r 0 umjesto uzd. komponente brzine u imaju puno su složeniji i pripadaju drugoj i trećoj grupi pokusa.