4.3 Formula za proračun kursa broda
Uvođenjem supstitucije:
(4.14)
opće rješenje za kutnu brzinu u (4.13)
poprima oblik:
(4.15)
Ovaj izraz sadrži dvije nepoznate konstante
integracije, r1 i
r2 , koje ovise o
početnim uvjetima. Općenito rješenje konstanti integracije dobit će se ako se
omogući da brod u početnom trenutku vremena ima
proizvoljno gibanje s trenutnom kutnom brzinom i
trenutnim kutnim ubrzanjem , tj:
(4.16)
Deriviranjem (4.15) po vremenu dobiva se izraz za
kutnu brzinu:
(4.17)
Uvrštenjem početnih uvjeta (4.16)
u (4.15) i (4.17) i rješenjem po r1
i r2 dobiva se:
(4.18)
Vremenska promjena kursa broda dobiva se po
definiciji:
(4.19)
Ako, općenito, u početnom trenutku vremena brod
plovi u početnom kursu
(4.20)
integracijom (4.15)
po vremenu dobiva se:
(4.21)
Ako
su poznate hidrodinamičke značajke sustava trup-vijak-kormilo (4.3) moguće je
izračunati konstante broda kao linearnog sustava (4.7) i (4.14). Najčešće se
pretpostavlja da u manevru sudjeluju samo hidrodinamičke sile trupa i kormila,
pa će gradijenti sila biti sume:
Odabiranjem
ili određivanjem početnih uvjeta (4.16) i (4.20) određene su i konstante
integracije (4.18) čime su, konačno, potpuno određene i formule za proračun
kutne brzine (4.15), kutnog ubrzanja (4.17) i kursa broda (4.21).
Svaka
vremenska funkcija otklona kormila može po želji dovoljno
točno opisati poligonalnom krivuljom, dakle neprekinutim nizom linearnih
segmenata.
Na
početku prvog segmenta brod se nalazi u poznatom stanju, najčešće u ustaljenom
ravnocrtnom gibanju brzinom u0
s kormilom u sredini:
Tijekom
prvog segmenta koji završava u trenutku , kormilo se okreće na kut , konstantnom brzinom :
Unutar
vremenskog intervala , primjenom formula (4.15), (4.17) i (4.21) moguće je
izračunati vrijednosti funkcija. Vrijednosti ovih funkcija na kraju intervala postaju
početne vrijednosti za drugi segment funkcije otklona kormila, tj.
iz prvog segmenta
za drugi segment
Drugi
segment računa se dalje jednako kao prvi segment, pri čemu se vrijeme t unutar drugog segmenta mjeri od početka
segmenata - a ne od početka pokusa !
Opisanim
postupkom moguće je proračunati osnovne parametre Z-manevra dinamički stabilnih
brodova. Pouzdanost proračuna ovisit će o pouzdanosti ulaznih podataka -
hidrodinamičkih koeficijenata (4.3). Modeliranje i određivanje hidrodinamičkih
značajki sustava trup-vijak kormilo čini osnovni problem kompletnog područja upravljivost
kao grane hidrodinamike broda..