![]() |
![]() |
![]() |
4.4 Dinamička stabilnost kursa
Primjenom
općih rješenja lineariziranih jednadžbi gibanja broda u horizontalnoj ravnini
(4.13):
mogu
se izvesti uvjeti dinamičke stabilnosti kursa broda kako slijedi.
Ako u nekom trenutku t = 0, brod kruži s kutnom
brzinom
nakon
prestanka djelovanja poremećajnih sila i povratka kormila u sredinu:
vremenske
funkcije kutne brzine i brzine zanošenja poprimit će oblik homogenog rješenja
linearnog sustava:
(4.22)
Budući
da su , kako je pokazano, konstante ovisne o hidrodinamičkim
značajkama broda i početnim uvjetima, brod će se stabilizirti u ravnocrtnom
gibanju bez kruženja i zanošenja,
i u
ravnom kursu
samo ako su obje konstante T1 i T2 pozitivne. Kada bi i samo jedna konstanta T1 ili T2 bila
negativna odgovarajući eksponent u (4.22) postao bi pozitivan, pa bi obje
jednadžbe divergirale:
Prema tome, uvjet dinamičke stabilnosti broda može
se napisati u obliku:
T1T2 > 0
tj.
(4.23)
Brojnik gornjeg izraza uvijek je pozitivna veličina.
Naime, jasno je da su masa m i moment inercije Iz pozitivne
veličine. Fizikalno je jasno da su gradijenti sila po ubrzanju vlastitoga
smjera () uvijek negativne veličine. Nadalje, koeficijenti
međuutjecaja (
), koji mogu biti pozitivni ili negativni (ovisno
o nesimetriji pramac-krma), redovito su bitno manjih apsolutnih vrijednosti od
koeficijenata vlastitih smjerova, pa je drugi član u brojniku gotovo zanemariv
u odnosu na prvi. Prema tome, budući da je brojnik gornje jednadžbe uvijek
pozitivan, razlomak će biti pozitian samo ako je i nazivnik pozitivan, tj :
(4.24)
što
se može napisati i u obliku:
(4.25)
Ako
se uvedu oznake:
(4.26)
gdje
su:
xv krak prekretne sile nastale zbog zanošenja broda
i
xr krak prigušne sile
nastale zbog početka kruženja
broda.
uvjet dinamičke stabilnosti broda poprima oblik:
(4.27)
Dakle, uvjet dinamičke stabilnosti kursa broda
može se izraziti riječima: Brod je
dinamički stabilan u kursu ako mu je krak prigušne sile veći od kraka prekretne
sile.