4.4 Dinamička stabilnost kursa
Primjenom
općih rješenja lineariziranih jednadžbi gibanja broda u horizontalnoj ravnini
(4.13):
mogu
se izvesti uvjeti dinamičke stabilnosti kursa broda kako slijedi.
Ako u nekom trenutku t = 0, brod kruži s kutnom
brzinom
nakon
prestanka djelovanja poremećajnih sila i povratka kormila u sredinu:
vremenske
funkcije kutne brzine i brzine zanošenja poprimit će oblik homogenog rješenja
linearnog sustava:
(4.22)
Budući
da su , kako je pokazano, konstante ovisne o hidrodinamičkim
značajkama broda i početnim uvjetima, brod će se stabilizirti u ravnocrtnom
gibanju bez kruženja i zanošenja,
i u
ravnom kursu
samo ako su obje konstante T1 i T2 pozitivne. Kada bi i samo jedna konstanta T1 ili T2 bila
negativna odgovarajući eksponent u (4.22) postao bi pozitivan, pa bi obje
jednadžbe divergirale:
Prema tome, uvjet dinamičke stabilnosti broda može
se napisati u obliku:
T1T2 > 0
tj.
(4.23)
Brojnik gornjeg izraza uvijek je pozitivna veličina.
Naime, jasno je da su masa m i moment inercije Iz pozitivne
veličine. Fizikalno je jasno da su gradijenti sila po ubrzanju vlastitoga
smjera () uvijek negativne veličine. Nadalje, koeficijenti
međuutjecaja (), koji mogu biti pozitivni ili negativni (ovisno
o nesimetriji pramac-krma), redovito su bitno manjih apsolutnih vrijednosti od
koeficijenata vlastitih smjerova, pa je drugi član u brojniku gotovo zanemariv
u odnosu na prvi. Prema tome, budući da je brojnik gornje jednadžbe uvijek
pozitivan, razlomak će biti pozitian samo ako je i nazivnik pozitivan, tj :
(4.24)
što
se može napisati i u obliku:
(4.25)
Ako
se uvedu oznake:
(4.26)
gdje
su:
xv krak prekretne sile nastale zbog zanošenja broda
i
xr krak prigušne sile
nastale zbog početka kruženja
broda.
uvjet dinamičke stabilnosti broda poprima oblik:
(4.27)
Dakle, uvjet dinamičke stabilnosti kursa broda
može se izraziti riječima: Brod je
dinamički stabilan u kursu ako mu je krak prigušne sile veći od kraka prekretne
sile.