5.3 Manevar izvlačenja iz kruženja
5.3.1
Broj manevra
Manevar se izvodi i za stanje punog opterećenja i za balastno stanje s punom brzinom naprijed. Svaki manevar sastoji se od dvije vožnje: jedna na desnu i jedna na lijevu stranu.
Kad se izvodi zajedno s manevrom kružnog okretanja, preporuka je izraditi manevar izvlačenja i za srednju i za malu brzinu.
5.3.2
Opis manevra
Brod se nalazi u stabilnom kursu, s otklonom kormila za kut izme|u 15 - 350. Režim rada motora drži se konstantnim tijekom cijelog manevra. Počinje snimanje podataka.
Kad se postigne stabilno stanje, uključujući brzinu, kormilo se vraća u središnji položaj. Manevar se nastavlja dok promjena kursa ne postigne konstantnu vrijednost, nulu ili različitu od nule. Kad se postigne stabilno stanje ono se drži dvije minute i tada završava snimanje podataka.
5.3.3 Prikaz rezultata manevra izvlačenja
Za svaki
manevar, koji se sastoji od dviju vožnji (na lijevu i desnu stranu) moraju se
dati odgovarajući podaci. Prikaz rezultata mora sadržavati dijagram promjene
kursa kao funkciju vremena za obje vožnje, dijagram brzine broda i brzine vrtnje propelera kao funkcija vremena
za obje vožnje i tablični prikaz za početno stabilno stanje broda i konačno
stabilno stanje broda, uključujući i dodatnu promjenu kursa i petlju
nestabilnosti.
5.3.4 Spiralni manevar
5.3.4.1 Uvod
Spiralni
manevar je sastavljen od većeg broja stabilnih stanja okretaja koji se postižu
konstantnim režimima rada motora. Manevar se izvodi u balastnom stanju i pri
punom opterećenju, pri punoj brzini naprijed. Rezultati manevra kružnog
okretanja s punom brzinom naprijed mogu se koristiti pri spiralnom manevru, pa
se taj kut otklona kormila ne mora ponavljati u spiralnom manevru.
5.3.4.2
Opis direktnog spiralnog maneva
Brod se drži na ravnom kursu s punom brzinom naprijed i s konstantnim režimom rada motora. Tada počinje bilježenje podataka.
Kormilo se otkloni za kut od 250 desno, i tako se drži sve dok se promjena kursa i brzina ne ustale na konstantnu vrijednost. Tada se kut kormila smanji za 50 i tako se drži sve dok se ne postigne konstantna brzina i konstantna promjena kursa (stabilno okretanje). Ovaj postupak se ponavlja dok kut kormila ne pokrije područje od 250 udesno do 250 lijevo i opet natrag.
Za brodove sa stabilnim kursom (rezultat slobodnog otplova) raspon kuteva otklona kormila je od 100 desno do 100 lijevo, s pomakom od 20.
Za brodove s nestabilnim kursom, pomak kormila od 50 pri izvođenju manevra daje kursu izgled nestabilne petlje, pa se za takve brodove koristi povratni spiralni test.
Kad su svi kutevi kormila 2 puta otklonjeni, snimanje podataka prestaje.
5.3.4.3
Opis povratnog spiralnog manevra
U povratnom spiralnom manevru brod se vozi tako da ima konstantni zakret, i mjeri se srednja vrijednost kuta otklona kormila kod kojeg se to postiže. Oscilacije kormila oko srednje vrijednosti kuta otklona moraju biti unutar ± 40. U praksi je normalno ± 20. Ta mala odstupanja oko
srednje vrijednosti kuta otklona, mogu se pojaviti zbog promjene brzine. Budući
da je potrebno neko vrijeme da se brzina ustali, mjerenje srednjeg kuta otklona
kormila počinje kad se postigne konstantna brzina.
5.3.5
Prikaz rezultata spiralnog manevra
Tablični prikaz mora sadržavati kurs i brzinu broda,kutnu brzinu te kut zanošenja broda kao funkciju kuta otklona kormila.
Dijagram koji prikazuje ove zavisnosti zove se dijagram upravljivosti ( vidi točku 5. Rezultati spiralnog manevra)