5.4  Manevar kružnog okreta

 

Manevri se izvode za stanje punog krcanja i balastno stanje koristeći maksimalni otklon kormila u lijevo i desno, bez promjene režima motora kod slijedećih početnih brzina:

·      punom brzinom naprijed,

·      pola brzine naprijed,

·      malom brzinom naprijed.

To je ukupno 12 pokusa.

Manevar se izvodi za oba stanja krcanja i maksimalan otklon kormila u lijevo i desno, pri početnoj punoj brzini i zaustavljanjem motora na početku zakretanja (4 manevra).

Ako je moguće, maksimalan kut otklona kormila trebao bi biti 350 . Ako je kormilo takvo da može koristiti veći otklon, preporučuje  se izvo|enje odvojenih manevara koristeći i taj veći kut otklona.

 

5.4.1 Opis manevra kružnog okreta

 

Brod se dovodi u ustaljeni kurs i ustaljenu brzinu prema zadanim početnim uvjetima. Započinjemo snimanje podataka.

Manevar počinje postavljanjem kormila u propisani kut. Režimi kormila i stroja drže se konstantnim tijekom okreta.

Kad izvodimo manevar sa zaustavljanjem stroja, stroj dobiva naredbu za zaustavljanje istovremeno kad i kormilo za otklon. Na punoj brzini okret se izvodi dok se kurs ne promjeni za 5400.

Kad izvodimo manevar okretanja po inerciji, manevar se može prekinuti kada je brzina ispod 1 m/s.

Snimanje podataka se završava i manevar se prekida.

5.4.2 Prikaz podataka manevra kružnog okreta

 

Za svaki manevar kružnog okretanja bilježi se slikovna putanja centra broda i kurs broda u diskretnim intervalima vremena tijekom manevra. Za svaki manevar izra|uje se dijagram promjene kursa, brzine broda, brzine vrtnje propelera, kutne brzine broda u ovisnosti o vremenu.

 

5.4.3 Prikaz karakteristika okretanja

Rezultati nekoliko manevara kružnog okretanja prikazuju se na snimci po uobičajenom rasporedu osi, grupiranih posebno za stanje krcanja, a posebno za balastno stanje.