5.4 Manevar kružnog okreta
Manevri se izvode za stanje punog krcanja i balastno stanje koristeći maksimalni otklon kormila u lijevo i desno, bez promjene režima motora kod slijedećih početnih brzina:
· punom brzinom naprijed,
· pola brzine naprijed,
· malom brzinom naprijed.
To je ukupno 12 pokusa.
Manevar se
izvodi za oba stanja krcanja i maksimalan otklon kormila u lijevo i desno, pri
početnoj punoj brzini i zaustavljanjem motora na početku zakretanja (4
manevra).
Ako je moguće,
maksimalan kut otklona kormila trebao bi biti 350 . Ako je kormilo
takvo da može koristiti veći otklon, preporučuje se izvo|enje odvojenih manevara koristeći i taj veći kut otklona.
5.4.1
Opis manevra kružnog okreta
Brod se dovodi u ustaljeni kurs i ustaljenu brzinu prema zadanim početnim uvjetima. Započinjemo snimanje podataka.
Manevar počinje postavljanjem kormila u propisani kut. Režimi kormila i stroja drže se konstantnim tijekom okreta.
Kad izvodimo
manevar sa zaustavljanjem stroja, stroj dobiva naredbu za zaustavljanje
istovremeno kad i kormilo za otklon. Na punoj brzini okret se izvodi dok se
kurs ne promjeni za 5400.
Kad izvodimo manevar okretanja po inerciji, manevar se može prekinuti kada je brzina ispod 1 m/s.
Snimanje podataka se završava i manevar se prekida.
5.4.2
Prikaz podataka manevra kružnog okreta
Za svaki manevar kružnog okretanja bilježi se slikovna putanja centra broda i kurs broda u diskretnim intervalima vremena tijekom manevra. Za svaki manevar izra|uje se dijagram promjene kursa, brzine broda, brzine vrtnje propelera, kutne brzine broda u ovisnosti o vremenu.
5.4.3
Prikaz karakteristika okretanja
Rezultati nekoliko manevara kružnog okretanja prikazuju se na snimci po uobičajenom rasporedu osi, grupiranih posebno za stanje krcanja, a posebno za balastno stanje.